Co budu dělat?
Dnešní doba přináší téměř nevyčerpatelné příležitosti (nejenom) k podnikání. Ač se může zdát, že všechno tu už bylo, a že všechny díry na trhu jsou už obsazené, realita je jiná. Dnešek nabízí zcela nové možnosti: zákazníci jsou rozmazlení, zahlcení přemírou výběru, mnozí v rozhodovací paralýze. Dále, je tu velká skupina lidí, kteří si velmi cení svých peněz a ještě více svého času, a už nejsou ochotni jít do jakýchkoliv kompromisů.
Díky tomu se otevírají možnosti různé mikrosegmentace trhu. Nyní totiž lze i to, co dříve bylo sci-fi. Byli jsme zvyklí na to, že dodavatelé produktů a služeb mají co nejširší záběr – pokud se někdo zaměřoval na módu, tak to muselo být od kosmetiky, přes paruky, boty, vlasy, doplňky, až k související literatuře a akcím, a ještě módní poradenství navrch. Jinak by se totiž před pár lety nemohl zaklínat “komplexní a širokou nabídkou” a žádný velký úspěch by ho nečekal…
Budoucnost je tady a trh se vyvinul do takové podoby, že podnikatel se může zaměřit na sebemenší segment trhu a přesto má šanci na úspěch. Nároční zákazníci totiž nejvíc ze všeho oceňují expertízu v určité oblasti, a nejenom to – oni ji vyhledávají. Svoji důvěru svěří právě těm, kteří poskytnou náležitou odbornou péči konečkům vlasů, dodají víno přesně podle chuti a z geograficky vyhovujícího regionu, ušijí poradenství na míru firmě podle konstelace planet.
Jasně, je to nadsázka. To, co chci říct, je, že dnes můžete dělat, cokoliv chcete – zákazníci existují.
Proč to budu dělat?
Důležité je uvědomit si, PROČ chci dělat to, co chci dělat. (To platí samozřejmě ve všem, nejen v podnikání.)
Musíme si vyjasnit, zda podnikáme kvůli tomu, že nás to baví, nebo jsme na misi přispět k lepšímu světu, či jsou pro nás důvodem peníze či prestiž. Zkrátka, stanovit si cíle.
Ať už jsou naše cíle jakékoliv, budeme potřebovat odbytiště – zákazníky.
Jak to budu dělat – jaké jsou moje možnosti a jaká jsou úskalí?
Krom toho, že budeme muset v podstatě na plný úvazek pracovat, abychom dodávali službu či produkt ve stoprocentní kvalitě, což je ten náš tzv. “core business”, tedy to, co nás (časem) bude živit, musíme se a to zejména při rozjezdu jakéhokoliv podnikání starat, a to ne méně než také na plný úvazek, o vyhledávání a získávání zákazníků, kteří u nás utratí peníze.
Jedna z cest je vyrazit do terénu, potkávat se s lidmi a hledat mezi nimi zákazníky. Pak prodávat, prodávat, prodávat. Je mnoho podnikatelům, kterým tento face-to-face, tedy osobní kontakt vyhovuje a jsou v něm efektivní. Otázkou je, kolik času v terénu si můžeme dovolit být, abychom stihli balit, expedovat, zpracovávat nabídky, fakturovat, připravovat se na veletrh, apod.
Druhou možností je stoprocentně se soustředit na vývoj a dodání produktu, perfektně vyladit cenotvorbu, připravit si neprůstřelnou nabídku a oslovovat zákazníka na místech, kde se vyskytuje. Libovat si v internetovém (nebo v kterémkoli jiném) marketingu, studovat nové trendy, investovat svůj čas do samovzdělávání, zkoušení nových aplikací a vyhodnocování efektivity. A také, poučení se z předchozích akcí, vyvodit závěry směrem do budoucnosti, předělat plány a pak celé zas a znovu dokola.
Oba tyto přístupy jsou vzájemně neoddělitelné – obchod bez marketingu a marketing bez obchodu nefunguje.
Nutné marketingové dobro
Ač nejsme všichni marketéři, bude třeba, abychom si před samotným rozjezdem podnikání, rozmysleli některé věci, které jsou doménou marketérů a dalších specialistů:
Po tom, co si vyjasníme odpovědi na tato témata, budeme muset přemýšlet dál o tom, kdo to všechno udělá. Mnozí máme mnoho energie a nadšení zejména v počátcích našich podnikatelských kroků a díky tomu mnoho věcí zvládneme sami – natočíme video, jak zdobíme náš dort a jak z něj má náš zákazník radost, pověsíme ho na Youtube, sdílíme na Facebooku, Instagramu, rozešleme do mailu našim kontaktům. A zítra? Zas. A zas. A zas. Až než nám nedojde, že buď nestíháme, nebo že je to pořád to samé nebo obojí.
Řešením je co možná nejvíc činností automatizovat, ale delegovat ne někoho jiného – specialistu. Bude dobré si uvědomit, který z těch našich plných úvazků je pro nás smysluplnější, efektivnější a realizovatelnější.
Řešení
Nejdůležitějším kritériem však pro nás bude říct si, v čem jsme skutečně dobří a hlavně, co nás baví.
Každý máme k dispozici jen 24 hodin denně. Po odečtení neproduktivních hodin (spánek, přesuny, jídlo…) nám zbývá 12-13 hodin, které musíme rozdělit mezi práci, rodinu a sami sebe. Z toho plyne jediné: budeme si muset vybrat, čemu svůj (pracovní) čas budeme věnovat.
Dělejte to, co vás baví, v čem jste dobří, a čím můžete pomoci ostatním lidem. Dělejte to, z čeho máte radost, co vás posouvá dál.
Proč? Protože každý má právo žít svůj podnikatelský sen.
Pokud jste teprve na začátku své podnikatelské cesty, kolegové z Nakopni svůj marketing mají pro vás připravené školení: Jak na propagaci, když nemáte milióny, aneb udělej si sám. Neopakujte chyby svých kolegů, pojďte se naučit tipy a triky pro propagaci vaší značky.
Bronislava Brániková
autorka je zároveň obchodní partnerkou
projektu Nakopni svůj marketing